Anhöriga till bipolära

Har varit i två ändar, eller är, har anhöriga och är anhörig till min bror som oxå är sjuk. Som anhörig fick jag mycket skit när jag lyckades få in han på LPT länge sen, det var mordhot och annat trevligt… Men igår sov han sött på min soffa, år har gått men han var precis släppt från psyket ef ett självmordsförsök men lyckades bara dö i ett par minuter, som så många ggr förr. Man oroar sig, när ska han lyckas? Positivt om att man finns där hör jag inte men när jag hör “jag älskar dig” “pussar”.. så smälter mitt hjärta så det gör inget. Vill bara att han ska må bra nångång.

Anhöriga vad kommer till föräldrar har varit kringelkrokig “ni är inte sjuka” har man ju fått höra. Och total okunskap i sjukdomen. Men det tog nåt år efter min diagnos innan pappa accepterade det och pappa började forska lite i ämnet. Nåt år senare mamma men hon har haft otroligt svårt för det. Men hon ger mig ångest, känns som jag gör henne så ledsen. Och släktingarna får inte veta, dvs hon skäms. Men idag kan jag ändå säga att de är ett stöd, så gott de kan.

Sen min underbara sambo som faktiskt stannat alla år, hur jag än försökt sabotera o försökt trycka bort honom så som jag saboterat mycket i mitt liv, allt bra ska bort inte värd det eller nåt. Han tar hand om allt hemma då jag inte orkar, tagit mig till psykakuten när det krisat sig, ger mig en anledning att leva, hjälp hade varit död nu utan honom. Ja alla för den delen, de är de som hindrar mig från att hoppa fr balkongen. Jag mår piss men lider då hellre för deras skull.

Så anhöriga kan nog vara bra o dåliga. Det är ju individuellt och ALLA anhöriga är kanske inte bra. Mina föräldrar var det inte tills dom accepterade det. Och vissa passar kanske inte i rollen

About Chilli

En mer än lovligt galen tjej:-) Diagnosen bipolär 1 sedan några år efter ett liv av upp och nergångar. Mer upp en ner som tur är men samtidigt inte. Shit vad galna saker jag gjort när jag trott att jag var "gud". Dumma påhitt men också äventyr att minnas hela livet.
This entry was posted in Sick and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

